Een website laten maken, dat klinkt eenvoudig. Maar wie googelt naar informatie over het laten maken van een website ziet vaak door de bomen het bos niet meer. Tientallen websitebureaus overstelpen je met jargon als SEO, SEA, responsive design, conversie, optimalisatie enzovoort. Snelle vaktermen die je mogelijk doen duizelen. En wie offertes aanvraagt, ziet al snel de grote prijsverschillen tussen de verschillende bureaus. Wie helpt je verder? In dit artikel zetten we de belangrijkste zaken op een rij waar je rekening mee moet houden bij het laten maken van een website.
Wat is het doel van je website?
Voordat je een offerte opvraagt is het verstandig in kaart te brengen wat je precies wilt bereiken met je website. Wil je mensen informeren over je producten of diensten of moet hij juist nieuwe klanten opleveren? Heb je een webshop nodig? Of een module waarmee mensen zich ergens voor kunnen inschrijven? Een website kan veel verschillende functies hebben. Wat het doel van je website ook is: denk er van tevoren goed over na!
Hoe belangrijk is de website voor je organisatie?
Als je je website vooral gebruikt als online visitekaartje, zul je over het algemeen minder eisen aan je website stellen dan wanneer je met je website omzet wilt genereren. Wie met zijn website omzet wil maken, moet zorgen dat er voldoende budget voor de bouw van de website wordt vrijgemaakt. Hoe meer omzet je wilt creëren, des te beter moet je website in elkaar zitten op het gebied van snelheid, vindbaarheid en optimalisatie. En daar hangt een prijskaartje aan. Controleer ook altijd of het bureau waar je mee gaat werken voldoende kennis in huis heeft om dat te bouwen wat jij wilt.
Hoe belangrijk is de vindbaarheid van je website?
Moet je website goed gevonden worden via Google? Of wil je je site juist afschermen en moet er misschien zelfs een inlogscherm komen? Dat zijn zaken waar je van tevoren over moet nadenken. Een website die hoog moet scoren in Google, moet SEO-technisch goed in elkaar zitten. Dat wil zeggen dat de bouwer of jij elementen als titels, koppen, metadata, url’s, content en beschrijvingen bij afbeeldingen eenvoudig en naar wens moet kunnen aanpassen. Informeer hiernaar bij je bouwer.
Welk soort CMS heeft de voorkeur?
Het CMS, het Content Management Systeem, is als het ware de backoffice van een website. Hiermee beheer je de teksten en afbeeldingen die aan de voorkant zichtbaar zijn. Een belangrijke keuze is of je kiest voor een Open Source CMS, of een CMS dat een websitebureau zelf heeft ontwikkeld. Het grote voordeel van een Open Source CMS is dat je niet vastzit aan een specifiek bureau en dat het CMS voortdurend doorontwikkeld wordt. Ook hebben Open Source systemen veel handige plugins, zoals koppelingen met allerlei populaire online software. Joomla!, WordPress en Drupal zijn op dit moment drie grote aanbieders van Open Source CMS. Dit zijn volwassen systemen met vele mogelijkheden, waarmee je eenvoudig en snel een website kunt onderhouden.
Hoeveel mensen gaan de website beheren?
Een ander belangrijk punt om vooraf goed helder te hebben is het aantal mensen dat de website gaat beheren. Zijn dit er veel of weinig? En wat is het kennisniveau van deze beheerders? Misschien zijn er verschillende rollen nodig. Mag bijvoorbeeld iedereen die een artikel schrijft dit zelf gelijk publiceren, of moet het eerst door iemand anders worden goedgekeurd? Hoe het CMS ingericht wordt, is dus ook afhankelijk van wie de website gaat beheren. Uiteindelijk moet iedereen er eenvoudig mee kunnen werken en is een CMS net zo goed als degene die ermee werkt.
Welke apparaten gebruiken je bezoekers om de website te bekijken?
Tegenwoordig worden de meeste websites opgeleverd met een responsive design. Dit wil zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm waar de gebruiker op dat moment op kijkt. Kijkt je doelgroep voornamelijk mobiel, dan is het slim om de mobiele versie van je website leidend te maken. Kijkt je doelgroep juist vaker via de desktop? Of leent de aard van de website zich minder goed voor een klein scherm? Dan kun je het desktopdesign het beste leidend maken.
Zet alles op een rij en specificeer de onderdelen
Als je een offerte aanvraagt, beschrijf dan je wensen zo specifiek mogelijk. Bovenstaande stappen zijn daar een mooi handvat voor. Het bureau waar je de aanvraag doet zal eerder een serieuze en scherpe offerte afgeven wanneer je de tijd hebt genomen je wensen goed te formuleren, dan wanneer je alleen maar laat weten dat je een offerte nodig hebt. Je kunt ook een afspraak maken met een websitebouwer om samen bovenstaande stappen te doorlopen.
Maak een definitieve keuze voor een bureau
Vraag offertes op en kies voor een bureau waar je een goed gevoel bij krijgt. Ook is het raadzaam om op de website van het bureau op zoek te gaan naar reviews. Deze zeggen iets over de kwaliteitsstandaarden waarmee zij werken. Daarnaast kan het prettig zijn om voor een lokaal bureau te kiezen: afspraken en overleggen zijn dan sneller gepland en persoonlijk contact op locatie bevordert vaak de samenwerking. Ook als er uitleg en instructie nodig is (bijvoorbeeld over het CMS) is het handig als een bureau in de buurt zit.
Keizer Karel webdesign & development
Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring met het bouwen van websites en online marketing. Vanuit de regio Nijmegen bedienen wij een groot aantal klanten, die vaak langdurige relaties met ons aangaan. Wij bouwen naast websites ook webapplicaties en bieden diverse hostingpakketten aan. Dit alles doen wij met een ervaren team van specialisten die graag meedenken met de klant en goede service hoog in het vaandel hebben staan. Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met 5 sterren op Google review.